onsdag 29. mars 2017

Live redder verden, litt - Elin

"Live redder verden, litt" er en TV-serie på NRK. Den handler om Live som oppsøker de "grønneste" og mest miljøvennlige menneskene for å lære seg hvordan hun kan endre sin hverdag til å bli litt mer miljøvennlig. I starten av serien tok hun en klimatest, som viste at hun hadde et utslipp på 19,5 tonn CO2! I løpet av serien prøver Live mye for å gjøre seg selv, og andre, litt mer miljøvennlig. Og resultatet på den nye klimatesten hun tok i slutten av serien var virkelig sjokkerende!

Jeg likte serien godt, for den ga meg mange tips til hvordan man kan leve så miljøvennlig som mulig. Mange av disse tipsene var ganske vanskelige å få til i samfunnet vi lever i, mens andre tips er fult mulig. Du må bare være åpen for forandringer så klart ;-)
Jeg prøver å endre noen vaner hjemme etter tipsene fra serien, men det er ikke så enkelt. Jeg bor jo ikke alene! Jeg har to brødre som irriterer seg ganske mye over at jeg prøver å kutte ned på bl.a. plastforbruket. "Elin! Agurken blir jo tørr", "Elin, du kan ikke la osten ligge åpent". Og det er ikke bare enkelt å overbevise mamma heller...

Jeg tror serien ble sendt fordi det faktisk er miljøkrise! NRK og andre mennesker vil prøve å påvirke oss til å ta miljøvennlige valg, og leve en miljøvennlig hverdag. Det skal jo tross alt leve noen her etter oss. Denne serien var ett skritt i riktig retning! For en alene kan ikke gjøre mye, en alene kan gjøre NOE, og det "noe" blir større hvis alle bare gidder å gjøre litt. Redde verden...litt!


2 kommentarer:

  1. Herlig innlegg! Stå på for å få gjengen hjemme med på "Oppdrag redde verden. Litt.", Elin! 💪

    SvarSlett